الاستومر پلی یورتان چیست ؟ و فرآیند تولید آن

پلی یورتان چیست؟

یکی از پلیمرهای مشهور و بسیار کاربردی در زندگی ما، پلی یورتان یا پلی اورتان نام دارد. پلی یورتان دسته ای از پلیمرهای پر مصارف با خواص عالی هستند. به همین خاطر، طراحان و متخصصان صنایع بخوبی توان بهره بردای از این ترکیبات را در کاربردهای گوناگون دارند.

فرآیند تولید الاستومر پلی یورتان

رزین ریختگی پلی یورتان، همانطور که از اسمش هم پیداست، نوعی رزین است که برای فرآروی شدن نیاز به ریخته‌گری یا اصطلاحا Cast دارد. رزین در حالت اولیه به شکل مایع می‌باشد.

فرآیند ریخته‌گری رزین پلی یورتان باید بصورت Hot-Cast در محیطی با حرارت بالا انجام شود.

لازم به ذکر است که اجرای فرآیند ریخته‌گری رزین الاستومر پلی‌ یورتان نیاز به برآورد بودجه نسبتا سنگینی ندارد و می‌توان با سرمایه گزاری بسیار کمی هم به این هدف دست یافت.

برای تولید و فرآروی هرقطعه پلی یورتان ابتدا شما نیاز به یک کوره یا محیطی برای گرم کردن مواد اولیه دارید که بتوانید رزین پلی یورتان و قالب را گرم نگهدارید.

و از طرفی به یک هم زدن یا مخلوط کن نیاز دارید تا بتوانید مواد اولیه خودتان را باهن مخلوط کنید و در نهایت داخل قالب بریزید.

برای شروع فرآیند تولید لازم است ابتدا رزین‌های الاستومر پلی یورتان را بین ۷۰ تا ۹۰ درجه سانتی گراد گرم کنید. (مقدار مورد استفاده رزین‌ها می‌بایست به اندازه قالب باشد)

سپس در مرحله بعد باید از ماده “موکا” که به صورت گرانول زرد رنگ می‌باشد را به دمای ۹۰ درجه سانتی گراد برسانید تا بصورت مذاب دربیاید و سپس باید در همان دمای ۹۰ درجه در بماند.

در نهایت مواد اولیه را در یک ظرف فلزی یا پلاستیکی با یکدیگر مخلوط میکنیم (با نسبت استکیومتری مورد نظر). و مواد را در مدت زمان کافی با استفاده از میکسر بخوبی ترکیب میکنیم.

بعد از آنکه ترکیب فرم قابل قبولی گرفت آنرا درون قالب میریزیم. توجه داشته باشید که مواد اولیه باید ۳۰ دقیقه الی ۱ ساعت درون قالب باقی بماند تا بتوان قطعه مورد نظر را به خوبی از قالب جدا کرد.

و در نهایت قطعه تولید شده باید برای ۱۶ ساعت الی ۲۰ ساعت در دمای ۱۰۰ درجه سانتی گراد در کوره باقی بماند تا خواص فیزیکی و مکانیکی مورد نیازی که از الاستومر پلی یورتان احتیاج داریم را بدست بیاورد.

سپس باید قطعات مورد نظر به مدت ۱۰ الی ۱۲ ساعت در دمای محیط قرار بگیرد تا آماده استفاده و بکارگیری در انواع صنایع مختلف گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *